Monday, December 31, 2012

2012 är över.....

2012 - Året som faktiskt förändrade mitt liv.
16 Januari 2012 fick jag nog. Jag fick nog av att inte må bra, vara överviktig, inte ha ork att hålla igång en hel dag med barnen. Att vara sur och gnällig, att hellre sitta än stå, hellre ta den kortare vägen hem än den längre. Att inte trivas på mitt jobb och viktigast av allt, inte trivas med mig själv.
Sedan dess har året bara rullat på, vikten har långsamt men stadigt minskat. Det gick fort i början, sedan började det gå i en lugn takt men ändå nedåt. Jag började må bättre, helt plötsligt hade jag inte huvudvärk och inte heller det där trycket/smärtan i bröstet som jag känt av under året innan.... Jag började få energi att hänga med i en högre takt ute med familjen. Jag kunde helt plötsligt komma i kläder i andra butiker än Kappahls BiB-avdelning! (Eller är det HMs som heter så..?)
Tror att det jag har njutit av mest är faktiskt shoppingen, att kunna gå in i nästan vilken butik som helst och komma i deras kläder! Redan i början av året gjorde jag en stor chansning, shoppade en vinterjacka från Esprit, jag drog 48/50 i storlek, ibland kanske till och med 52? Men med halva priset på reapriset så slog jag till på en 42a och tänkte "Det kanske ger mig lite motivation under året" och 42 borde ju inte vara helt omöjligt. Den jackan använder jag nu! Fast... Den är 1-2 storlekar för STOR! Kommer köpa en ny till nästa år i stl 38 =P (Tror det får räcka, mindre storlek än så ska jag inte ner till!)
Efter några månader som medlem i VK började jag också leta nytt jobb internt. Hittade ett som lät spännande och som jag sökte, första jobbet ever som jag sökt internt! Första jobbet som jag sökt sedan jag började på företaget jag jobbar på faktiskt. Sen skickade jag någon mer ansökan på jobb som lät "ok" men inte helt överexhalterande. Fick komma på två olika intervjuer, dels jobbet jag ville ha och sedan ett annat. Det andra tackade jag nej till direkt, det var inte vad jag var ute efter. Det första tog tid, många intervjuer och väntetid hit och dit så jag trodde det skulle rinna ut i sanden faktiskt. Men nu sitter jag där, på den nya tjänsten som jag så gärna ville ha! Snart har det till och med gått ett halvår sen jag började.... :)
Maken fick också ett nytt jobb och gick ner en massa i vikt! Från 95-96 kilo så ligger han nu på 79-81 i stället! Så även han har gjort en trevlig liten resa detta år ;)
Finns det något jag ångrar under detta år? Ja, faktiskt så finns det något och det är att jag inte tog tag i min vikt och liv tidigare! För att förändra min livsstil har inte varit så jobbigt som jag trodde och jag mår så mycket bättre så det känns faktiskt idiotiskt att jag väntade så länge. Fast samtidigt så måste man vara motiverad och redo för att lägga om livet och det var jag troligtvis inte tidigare!
I dag är sista dagen på året och även sista dagen att rapportera vikt för detta år, jag trodde faktiskt att jag skulle ha gått upp och ligga på ca 75 kilo efter en månad av smärtstillande och onyttigheter. Men nej, vågen visade 73 kilo! Vilket innebär att jag i år, sedan den 16e januari, har gått ner 28 kilo! Så per dagens vikt har jag 8 kilo kvar till min första målvikt, nämligen 65 kilo. Mitt första mål var 60 kilo, men eftersom jag började fundera på om jag skulle se hälsosam ut vid 60 kilo så ändrade jag mig till 65 under året som gått. Sen får man ju se om det blir ett kilo till ner eller två efter 65, det beror helt på hur det känns och ser ut. Så jag lämnar det beslutet öppet ;)
Jag hoppas och tänker kämpa för att nå målvikten under första halvåret, helst till våren redan. Men jag tänker inte tokbanta eller något sådant utan köra på, sakta men säkert precis som jag gjort detta år!
Behöver nog sätta upp lite delmål och sånt också. 8 kilo, ska man kanske ta och dela upp det på 3+2+3? Så har man tre små delmål på vägen och sedan en belöning vid varje? Låter nästan som en plan faktiskt! 3 kilo är ju lätt avklarat, 2kilo ännu lättare! Så varför inte, hehe.
3kilo på 1,5 månader? 2 kilo på en månad? och sen 3 kilo till på 1.5 månader? Så 4 månader totalt? Det kan inte vara helt omöjligt om man kör långsamt tempo genom att äta rätt och träna lagom. Eller?
Belöningar då..? Vad kan jag belönas med för dessa tre delmål? Jag får ta mig en funderare på delmålsbelöningar, för just nu står det still.



Gott Nytt År på er!

No comments:

Post a Comment