Friday, October 25, 2013

Socker och sånt...

Tänk så lätt det kan vara vissa dagar att klara sig utan socker och hur sjukt sugen man kan bli andra dagar. Problemet är när mina tankar fastnar i loopen "Det vore gott med något sött!" då etsar de sig fast och snurrar gång på gång på gång i skallen. Jag måste hitta ett bra fokus som gör att tankarna inte slår igenom, men vad? Vad kan jag hitta för substitut? Frukt, ja jo, det är gott.. Men det är inte vad hjärnan vill ha i dessa lägen. Det är rätt häftigt det här med beroende av olika saker, socker - alkohol - nikotin - illegala droger... Hur kroppen och hjärnan kan bli så fast vid någonting och hur svårt det kan vara att bryta det beroendet och komma ut "hel" på andra sidan. För ett antal år sedan rökte jag, sen insåg jag hur jobbigt det kan vara att sluta röka utan att själv ha en tanke på att sluta. När jag förstod hur jobbigt det kan vara att "ge upp" rökningen så tog jag beslutet att sluta omgående eftersom jag inte ville hamna i en sits som tvingade mig göra något som jag inte var mentalt förberedd på. Det gick helt utan problem faktiskt, jag har under senaste 7 åren som rökfri bara känt ett sug efter nikotinet mindre än jag har fingrar på ena handen. Men så tar man beslutet att sluta med socker och sådant.... Då hinner jag varje dag, på mindre än en minut, tänka "VILL HA GODIS!" tre gånger så mycket som jag har fingrar på båda händerna... Kan nog lägga till alla tår också så har vi närmare sanningen angående hur ofta tanken hinner rulla i skallen på en minut.

No comments:

Post a Comment