Thursday, May 9, 2013

Barnvagnsrace har fått en ny innebörd för mig!

Tidigare var det att man tog sig runt i gallerior och shoppade eller fikade som innebar barnvagnsrace. I dag blev innebörden att ta sig så långt som möjligt i så bra tempo som möjligt!

Maken och äldsta skulle iväg till golfbanna och träna lite, insåg att jag själv inte skulle kunna ge mig ut och springa mitt c25k-pass som jag hade tänkt före middagen eftersom jag hade lillkillen att ta hand om.

Bestämmer mig för att ta en promenad med lillkillen i vagn, han som inte åkt barnvagn på ett halvår... Stackarn får ju knappt plats, han är inte så liten längre =P

Böt om till löpar/träningskläder mest för att kunna bli lite svettigare än om jag kört vanliga kläder. Ingen speciell tanke bakom ombytet.

Grabbarna åker i väg till golfbanan och vi andra två ger oss ut med vagnen. Efter fem minuters promenad så säger jag "Ok Wille, är du beredd? För nu kommer det gå lite snabbare!" och börjar springa med honom i vagnen.

Sedan hade jag en pojke som med jämna mellanrum skrek "Spring mamma!!!" vilket jag gjorde så gott jag kunde.

Min plan var från början att ta mig den rundan som jag normalt kör på c25k-passen men sen kom jag på att det är roligare att gå längs vattnet så jag vek av på en annan väg. Sakta men säkert inser jag att jag vill fortsätta gå/springa och inte alls vända. Ringer maken och kollar vilken väg hem de åker från banan.

Viker av lite mer från planen och bestämmer mig för att gå till Hellasgården då maken kommer att åka förbi där på vägen hem. Går och springer om vart annat tills jag kommer till Hellas!

Med treåringen glatt hejjandes i vagnen!

Inser att det inte finns så mycket att titta på vid hellasgården och fortsätter helt enkelt mot Älta. Ringer maken och berättar vart vi går så han har koll på att vi är på väg närmare golfbanan.

80 minuter och 8.15km senare blir vi upplockade på en grusplan ett par kilometer från Älta. På grusplanen fick jag en knäpp idé att testa sprint. Tog fart och sprang så fort jag kunde ca 50 meter. Gud så skönt det var att ta långa kliv i (för mig) hög fart! Tog ett par vändor bara, men jäklars så kul det var! (Jäkligt skönt att avsluta på lite grus efter 8.15km på asfalt!)

Så nöjd att min korta och enkla promenad blev en lagom intervallträning på så lång distans (för mig) OCH med barn i barnvagn!

Det här kommer jag nog göra varje gång som grabbarna drar till golfbanan!

2 comments:

  1. Åh, så härligt! :) Jag tror jag måste skaffa barn just för att få ha någon i vagnen som hejar på en. Eller så får jag låna systerdotter :D Vad duktig du är! :) Och Älta, där bodde jag för ca 10 år sedan, jobbade som barnflicka där i nästan ett år :) Trevlig helg önskar Renfana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadu, det var en riktig liten slavdrivare vill jag lova =) Fast vette tusan om det är värt att skaffa barn bara för just den biten =P Tror det är bättre att låna systerdottern =)

      Delete