Tuesday, June 18, 2013

Nya mjukglassen från Arla för hemmabruk.

För ett tag sedan fick jag erbjudande från Smartson att testa Arlas Mjukglass, vilket kändes som en rolig grej att testa. Mjukglass är ju gott och om man kan få sånt hemma kan sommaren bli väldigt lyxig. Eller ja, det var min tanke i alla fall....

Jag gillar vanlig klassisk vanlijmjukglass bäst. men den var såklart slut när jag skulle hämta ut mitt paket så istället tog jag ett paket med chokladsmak. Kanske inte bästa valet, men bättre än jordgubb var min tanke.

Man börjar med att hälla upp innehållet i en stor skål och vispar sedan krämen i minst två minuter så att det blir fluffigt.


Sen skulle skålen in i frysen i tre och en halv timme....

Tre och en halv timme är väldigt lång tid för sugna små barn vill jag lova. Det är ganska lång tid för föräldrar som får lyssna på de små barnens tjat om mjukglassen i frysen. =P

Så efter tre timmar gav vi upp och tog ut glassen... Den var stenhård och gick inte att vispa, vilket man skulle göra när den hade stått klart i frysen.

Från stenhård till lös gick väldigt fort.... Men det vispades på och vart fluffigt och fint. Men sen kom det där trixiga och mindre smidiga. Man vill ju fylla glasstrutar med glassen. Helst så där snyggt som bara mjukglass kan vara.

Slängde ner glassen i en sprits och drog ner det i strutar. Vi pratar en minut från färdigvispat till det att glassen var i strutarna och då hade det hunnit smälta väldigt mycket. Men det syns som tur vad inte på bilderna!


Men sen tog det ytterligare några sekunder innan barnen fick kasta sig över glassarna och då rann det lite här och där kändes det som.

Betyget på glassen då?

Well hade jag nu verkligen tyckt om mjukglass med chokladsmak hade betyget troligtvis blivit högre, men nu kändes det mest kladdigt och väldigt ansträngande för den lilla mängden glass som det blir i slutänden.

Jag kommer dock att köpa vaniljsmaken också, för jag fick en idé att jordgubbar, små maränger och vaniljmjukglassen borde vara 100 gånger bättre än våra strutar med choklad i!

Så det kommer bli en chans till innan jag verkligen säger att det inte är värt mödan. För så pass bra var glassen ändå!





No comments:

Post a Comment